JANGKAAN HARGA EMAS, PERAK DAN MINYAK 15.2.2015

Pada hari ini, terdapat beberapa mix jangkaan dalam analisa. sama ada harga emas akan bertukar arah atau masih lagi dalam downtrend untuk carta harian. Namun pada carta 4jam, sentimen downtrend masih lagi kuat walaupun terdapat retracement pada minggu lepas. Jadi 70% untuk downtrend dan 30% untuk reversal pada carta harian. Ini adalah faktor yang diambil kira.



Carta mingguan



Pada carta mingguan, Sentimen downtrend masih lagi berlaku dimana resistance terkini iaitu R2 tidak melepasi resistance terdahulu iaitu R1 dan dua candlestick merah yang menandakan masih lagi pergerakan ke arah bawah. 

Carta Harian


Pada carta harian pula, terdapat beberapa faktor yang bercampur baur ketika ini kerana downtrend telah mencapai sebanyak 61.8%. peratus ini selalunya adalah angka paling tinggi bagi retracement manakala resistance terdahulu telah dilepasi dan berkemungkinan juga harga akan naik. Namun RSI menunjukkan overbuy pada previous puncak dan berkemungkinan juga arah masih lagi ke bawah. 

carta 4 jam


Pada carta ini peratus tertinggi untuk retracement telah berlaku dan dijangkakan harga akan menuju ke bawah. kerana R1 dan R2 mempunyai gap yang boleh dikatakan agak jauh. walau apa2 pun minggu hadapan baru dapat dikenal pasti arah yang sebenar. 

Bagi pendapat saya, Arah akan jatuh kebawah kerana
1. Quantitative Easing masih belum disambung dan ini menguatkan dollar
2. Sentiment pada carta mingguan menunjukkan downtrend belum berakhir, kerana tempoh yang lama pada carta lebih konsisten untuk dianalisa.
3. Carta harian telah berada pada tahap 0verbuy dan gap pada carta 4 jam antara resistance adalah terlalu jauh. 

Jadi 70% masih turun dan 30% akan naik. Ini hanyalah pendapat daripda analisa dan sebarang kemungkinan boleh berlaku. Perlu dilihat pada minggu depan pada carta 4 jam untuk mempastikan arah pergerakan ke arah mana, jika harga melepas lebih R1 pada carta 4jam, harga akan naik, jika harga tidak melepasi R1, harga akan turun. 

Berikut pula adalah carta untuk perak, arah pergerakan adalah lebih kurang sama. 

Carta mingguan
Carta 4 Jam


Berikut adalah carta crude oil (minyak)

0 comments: